Sleeping Pulse – Under the Same Sky

Onder dezelfde lucht als Antimatter, Anathema, etc...
83/100

Sleeping Pulse is het love child van Mick Moss, de vocalist van Antimatter, en de Portugese Luis Fazendeiro, ook wel bekend van gothic/doom metal band Painted Black. De band past perfect in het roster van Prophecy Productions, wat meerdere geweldige artsy atmosferische rock en metalbands huist, waaronder Mick Moss zijn eigen band.

Sleeping Pulse is een op het eerste oog onwaarschijnlijke combinatie, zeker aangezien Fazendeiro’s andere band Painted Black niet ècht in het verlengde ligt van wat hij met Sleeping Pulse doet (maar wel raakvlakken heeft met oude Anathema), in tegenstelling tot Mick Moss. Fans van Antimatter kunnen hier hun hart aan ophalen, zeker in trippy elektronisch klinkende nummers als Painted Rust en Foreign Body, die zo op welk Antimatter album dan ook hadden kunnen staan.

Under the Same Sky is een verzameling van allerlei verschillende invloeden die op prachtige manier tot één geheel gemaakt zijn. Ik word herinnerd aan Antimatter, aan Anathema en bij vlagen doet Mick’s me zelfs denken aan de Eddie Vedder van Pearl Jam. De rode draad van de muziek is de diepe, emotionele stem van Mick Moss, evenals zijn melancholische teksten die fantastisch ondersteund worden door Fazendeiro’s muziek. Op de rustigere, emotionele nummers is Sleeping Pulse op zijn best. Ik noem de opener, Parasite, wat een post-rock gedreven track is die doet denken aan een meer aardse versie van Junius, en The Puppeteer, wat mij echt kippenvel levert. Het nummer is enigszins monotoon, maar bouwt vanuit het riff op naar een climax, waarbij het ook ondersteunt wordt door prachtige, hoge vrouwenzang.

De combinatie van de zanglijnen van Mick Moss en de melodieën van Luis Fazendeiro is overduidelijk een heel vruchtbare, eentje die hopelijk nog veel meer mooie dingen gaat laten zien. Under the Same Sky (wat overigens geproduceerd is door Daniel Cardozo van Anathema) is een geweldige debuutplaat. Als je interesse hebt in atmosferische rock, is dit zeker een plaat die je minstens één keer moet beluisteren, al is het alleen maar om het uit te proberen.

Releasedatum: 31-10-2014 | Label: Prophecy Productions | Facebook

01. Parasite
02. Gagging Order