Skogen – I Döden

Dodelijk effectief
92/100

Met een naam die zich laat vertalen tot “het bos” mag het geen verrassing heten dat de Black Metal die het Zweedse ensemble Skogen ons voorschotelt erg door de natuur geïnspireerd is. Het meest recente en verrassend sterke album van het trio, getiteld I Döden (“in de dood”), verenigt dan ook invloeden van grootheden als Kampfar en Thyrfing, waarbij de muziek sporadisch ook doet denken aan Månegarm (zonder viool). Fans van deze bands, alsmede liefhebbers van acts als Drudkh, Wodensthrone of Winterfylleth, kunnen deze Cd vol sfeervolle black metal blind aanschaffen zonder daar een moment spijt van te krijgen. Skogen bestaat pas sinds 2009 en dit is alweer het vierde album van de band in vijf jaar tijd. De hoge productiviteit lijkt vooralsnog geen wissel te hebben getrokken op de creativiteit van de bandleden. Integendeel: I Döden is namelijk veruit het beste album van de groep tot nu toe.

Na de korte intro Vargher trapt de plaat af met de titeltrack. De vaart zit er goed in gedurende dit “Thyrfing meets Kampfar” nummer van zeven minuten, waardoor het veel korter lijkt te duren dan daadwerkelijk het geval is. Daarna is het de beurt aan het wat epischer opgezette När Himlen Svartnar, waarbij de naam Månegarm regelmatig door het hoofd spookt. Solarvore is vervolgens een erg sfeervolle track, inclusief bezwerende cleane zang. Het vrij lange akoestische interludium Livets Ruin is het rustpunt van de plaat, die tevens als opmaat fungeert voor het alles verzengende monster met de titel Griftenatt. Wat een heerlijk nummer! De opzet van Midvintergraven doet daarna weer sterk aan Kampfar denken, terwijl het voorlaatste nummer Svartskogen erg duister, ingetogen en bezwerend klinkt. Afsluiter Sleep valt op door de lange speelduur (ruim 13 minuten) en de Engelse vocalen, waar de rest van de plaat voorzien is van teksten in het Zweeds. Het is een gevarieerde, waarlijk slepende (excusez le mot) en epische track geworden, die het album prima afsluit.

Skogen 02arr - EDIT

In iets minder dan een uur tijd geeft de groep ons een masterclass “sfeervolle door de natuur geïnspireerde black metal voor gevorderden”, waarbij dient te worden aangetekend dat we hier niet simpelweg met zwarte folk metal te maken hebben. Dat de band inspiratie put uit de natuur blijkt namelijk, naast uit de teksten, vooral uit de smaakvolle passages met akoestische gitaren en het gebruik van keyboards. Verwacht dus geen doedelzakken, fluiten of instrumenten met onuitspreekbare namen op dit album. De vergelijkingen met groepen als Kampfar en Thyrfing zijn onontkoombaar, toch klinkt Skogen wel degelijk weer net even anders, waardoor van stilistisch plagiaat geen sprake is.

De heerlijk agressief voortdenderende drumpartijen van L. Larsson zorgen gedurende de hele plaat voor een muzikaal fundament dat staat als een huis. Voeg daar de dromerig meanderende gitaar leads en het subtiele gebruik van keyboards aan toe, en je hebt een pot sfeervolle black metal te pakken om van te watertanden. De vocalen, zowel clean als harsh, klinken erg afwisselend en gepassioneerd; Geweldig gedaan door de heren J. Svensson en M. Nilsson. Qua algeheel geluid valt op dat de band ook op dat vlak de nodige progressie heeft geboekt: de productie klinkt een stuk “warmer” dan op voorgaande platen, die in vergelijking met I Döden haast “blikkerig” en schel uit de verf komen.

Dat Skogen een band is die wat in haar mars heeft, was reeds bekend. Toch overtreft I Döden de verwachtingen ruimschoots. Alles bij elkaar is dit album gewoon één van de betere platen van de laatste jaren in het genre. En bovendien de aangenaamste verrassing van 2014 tot op heden!

Releasedatum: 07-04-2014 | Label: Nordvis Produktion | Facebook

01. Vargher
02. I Döden