RAM vs. Portrait – Under Command

Standaard heavy metal
70/100

De Zweedse heavy metal bands RAM en Portrait slaan de handen ineen voor een zogeheten split record. Dat wil zeggen dat de eerste 3 tracks op het EP-tje van RAM zijn en de laatste drie van Portrait. Beide bands zijn fans van de originele heavy metal sound en dat is duidelijk te horen. Naast genre- en landgenoten delen de bands nog iets met elkaar; vriendschap. De bandleden zijn allen bevriend met elkaar en aangezien zij dezelfde soort muziek maken ontstond het idee om nieuwe tracks gezamenlijk uit te brengen op deze EP, getiteld Under Command.

Under Command begint met 3 tracks van RAM. De band laat pakkende vocalen en gierende gitaren horen in de stijl van grootheden als Iced Earth en Judas Priest. Welcome to My Funeral is grappig genoeg een cover van Portrait. Hoewel ikzelf onbekend was met beide bands en het nummer dus niet kan vergelijken met het origineel, hoor ik er niet aan af dat het geen eigen nummer is. De stijl sluit naadloos aan bij de overige tracks. Het is een lekker pakkend nummer waar je heerlijk op kunt headbangen. Stevige drums en gitaarlijnen begeleiden de krachtige stem van zanger Oscar Carlquist. De lage mannelijke achtergrondzang geeft het nummer een wat donker randje, wat uiteraard aansluit op de titel van het nummer, het gaat immers over je eigen begrafenis, een thema dat beslist toch wat duister te noemen is. De laatste track is wederom een cover en wel van hardrock legende KISS. Creatures of the Night past goed bij het thema van het voorgaande nummer en ook hier horen we lage koren, gierende en krachtige gitaarleads en pakkende zanglijnen. Voor fans van de NWOBHM-sound zijn de tracks van RAM een prima opwarmertje voor meer.

Dan door naar Portrait. De Zweedse metalheads beschikken eveneens over die ouderwetse heavy metal sound, maar dan met een wat pittiger randje à la Helloween. De gitaren zijn wat sneller dan bij RAM en ook de vocalen van frontman Per Lengstedt zijn wat ruiger en schreeuweriger. Portrait’s kant van de split opent met Martial Lead, een track waarbij ik me toch mateloos erger aan de zang, Lengstegt klinkt alsof hij zijn laatste krachten eruit aan het piepen is. Jammer, want instrumentaal gezien is dit best een lekker nummer met goeie drumpartijen. In de stijl van RAM, covert ook Portrait een nummer van hun vrienden en wel Blessed To Be Cursed. Een opzwepend nummer met een prachtige gitaarsolo van Christian Lindell en goede ritmepartijen van David Olofsson. In 2012 ‘promoveerde’ Olofsson trouwens van de bands’ bassist naar gitarist. De split eindigt met een cover van thrash metalband Exciter, Aggressor. De track klinkt zoals de titel doet vermoeden, wat agressiever. Portrait is de meer gevarieerde van de twee, desondanks klinken beide bands toch behoorlijk gemiddeld en voegen ze wat mij betreft weinig toe aan de bestaande bands in de scene.

Een degelijke split dus, die bedoelt is om je kennis te laten maken met de bands. Voor fans van het ouderwetse heavy metal geluid verplichte kost, voor mij echter wat te simpel en gemiddeld.

Releasedatum: 05-12-2014 | Label: Metal Blade Records | Facebook Portrait | Facebook RAM

RAM: