Panzer – Send Them All To Hell

Bestaansrecht toegestaan
80/100

De wereld is een nieuwe supergroep rijker. Panzer, ook aangeduid met The German PANZER, een naam die er wellicht voor gaat zorgen dat deze band een lauwe ontvangst zal krijgen in het altijd vrolijke Amerika, is een powertrio. Zanger/bassist Marcel ‘Schmier’ Schirmer van Destruction heeft de handen ineen geslagen met Accept-leden Stefan Schwarzmann (drums) en Herman Frank (gitaar). Logischerwijs klinkt de band dus als een kruisbestuiving van die bands. En we worden niet teleurgesteld.

De basis van Panzers sound is Accept als Accept lomp was. De cover is een duidelijk beeld. Stampende Teutoonse metal met hakkende riffs en een pompende bass. Inderdaad alsof er een tank over je heen dendert. Natuurlijk is het gewoon typische heavy metal zoals Duitsers dat maken. Maar wel muziek waar de nekspieren van gaan bewegen. Hail And Kill staat haaks op het bassdrumfestijn van Death Knell met puntige metalriffs en stoere mannenkoren. Herman Frank staat bij Accept altijd wat in de schaduw van Wolf Hoffman, maar hier mag hij laten zien dat hij wel degelijk een gelijkwaardige gitarist is. De zang van Schmier is herkenbaar uit duizenden, maar toch gilt hij anders dan bij Destruction. Ook bij het meer melodische werk komt zijn stem goed tot zijn recht. Allerminst een one trick pony.

1-small

Af en toe schiet Panzer even in thrashmodus. Zoals op Temple Of Doom, dat had zo op een Exodusplaat kunnen staan, als je de melodische hooks voor lief neemt. Na dit beukfeestje is het weer marcheren geblazen met Panzer, een anthem voor de band. Een wat gelaagder nummer, maar niet minder pakkend. Send Them All To Hell is een boos album. Het hakkende Mr. Nobrain rekent af met de onwetendheid in de wereld en doet dat op de meest headbangbare manier. Als er een kritiekpuntje aan het album hangt, is het dat het soms wat saai wordt. Nooit slaapverwekkend, maar de aandacht verslapt met enige regelmaat toch een beetje.

Met Send Them All To Hell levert Panzer echter wel gewoon een uitermate sterk visitekaartje af. Natuurlijk is het volstrekt onoriginele muziek, maar een kniesoor maalt daarom met zulke smakelijke riffs. Frank, Schwarzmann en Schmier vormen een prima triumviraat. Supergroepen zijn vaak hit or miss maar Panzer raakt de roos. Ik moedig een tweede album aan.

Releasedatum: 28-11-2014 | Label: Nuclear Blast | Website

01. Death Knell
02. Hail And Kill