Obscurity – Vintar

Niets bijzonders, maar nog steeds lekker
76/100

Daar is er weer zo een in de categorie ‘Duitse Degelijkheid.’ Obscurity levert al een aantal jaar op gezette tijden een plaat af waarop ze gewoon verder gaan met het geluid dat ze gepikt hebben van Amon Amarth. Zeer standaard melodische death metal met folky leads, maar dan met af en toe wat black metal en soms zelfs wat cleane zang. Hoe kan een band je dan nog verrassen?

Niet. Ze moeten gewoon een solide plaat maken. En Obscurity kan dat. Tenkterra was een heerlijk album, pakkende riffs, melodieën waar je U tegen zegt en een soort primitieve beuk in je gezicht. Hun vorige album was in dat opzicht wat overgeproduceerd, het had minder kracht terwijl de elementen er wel waren. Vintar (een samentrekking van ‘vinter’ en ‘wintar’) begint meteen met diezelfde beuk. Schicksal der Götter is typisch Obscurity, met gelaagde vocals en simpele doch doeltreffende riffs. Het album is een verhaal, over de overlevers van Ragnarök. Veel last heb je daar niet van. Er zitten geen spoken word stukken of interludes tussen. Slechts een prima verzameling nummers. Nebelwelt is wat meer black dan we gewend zijn van Obscurity. Het opvallendste nummer is Alter Feind, dat zich onderscheid met een latin-achtige groove. Dat dit kan werken met black metal heeft Nargaroth ooit al bewezen. Het breekt de flow van de snelle roffels en  geeft het variatie. Vintar is wat epischer in natuur en probeert grandeur te ademen. Af en toe verstikt het zichzelf. Sieg Oder Niedergang en Feld der Ehre hebben pakkende melodieën en uitstekend zangwerk, uitermate geschikt om lekker op te headbangen. Afsluiter Legiones Montium slaagt wel waar de titeltrack het laat liggen. Een groots, episch nummer met ruimte voor melodie en agressieve stukken. Een meer dan goede afsluiter.

Vintar gaat verder waar Obscurity stopte. De band heeft een herkenbare sound, het is dan wel dertien in een dozijn, maar toch altijd bovengemiddeld. Tuurlijk lijkt het op Amon Amarth, maar de Duitse toets maakt het toch anders. Vintar is wel minder direct pakkend dan zijn voorgangers. Blut Für Blut, Obscurity, Strandhogg en Keltilwald blijven direct hangen, dit album vereist wat meer aandacht. Als je op zoek bent naar unieke pagan/folk/black metal mag je Obscurity gewoon naast je neer leggen. Fans van makkelijk headbangbare muziek met een sterke hook gaan Vintar wel lusten. Luisteren dus, en daarna meteen kaartjes kopen voor Paganfest, waar de band zal spelen. Simpel is soms het best.

Releasedatum: 28-11-2014 | Label: Trollzorn Records | Website

01. Schicksal Der Götter
02. Naglfar