Machinae Supremacy – Phantom Shadow

Volwassen, maar nog niet te oud voor games
77/100

Machinae Supremacy uit Zweden is een typische hate it or love it band. De eigenzinnige stem van zanger Robert, de tegen alternatieve rock aan schurende muziek, de computerbliepjes waar de muziek mee overgooit is, de positieve teksten over internet, games en vriendschappen, óf je bent er helemaal weg van, of je wenst het een enge ziekte toe. Ik behoor tot de eerste groep, maar als fan had ik op eerste gehoor wat moeite met het nieuwe epos Phantom Shadow.

A View From The End Of The World is een van mijn favoriete platen en wordt regelmatig afgespeeld. Toen met Rise Of A Digital Nation niet AVFTEOTW 2.0 werd gemaakt wist ik dat de band een muzikale wijziging op handen had. De nummers werden langer, complexer en minder overladen met bliepjes. RoaDN was een opzetje naar Phantom Shadow, een heus conceptalbum. Logischerwijs zal ik het verhaal niet verpesten. Het is ook niet essentieel, mits je het voor lief neemt dat de muziek af en toe onderbroken wordt voor narration. De muziek verloopt volgens verhaal. Er zit zelfs een leitmotiv in. De gamegeluiden zijn wat meer gedoseerd en waar ze zitten, werken ze perfect. Opvallend is dat het nummer Throne Of Games juist heel weinig gebliep heeft. Vanaf Phantom Battle keren ze weer terug, met eerder genoemde impact.

Hoewel de nummers niet meer de typische structuur hebben, zitten er genoeg pakkende melodieën in om alles goed te volgen. Enige uitzondering is de ballade Europa. Het is geen typische ballad, maar opgesmukt met klassieke akoestische gitaar en vrouwenzang, die af en toe heel erg op Simone Simons (Epica) lijkt. Het nummer kabbelt wat voort, maar maakt nergens een spannende wending. Vanaf Beyond Good And Evil, de upbeat single en een van de beste nummers, nadert het verhaal een climax en dat merk je. De culminatie zit in The Bigger They Are The Harder They Fall, ongetwijfeld een gevecht. De bliepjes zijn furieus en voegen ook echt wat toe aan de muziek, alsof je zelf toeschouwer bent van een Call Of Duty-match. Hoewel niet elk nummer geweldig is, zijn nummers als Villain Of This Story, Perfect Dark en Versus toch typische MaSu-nummers.

Phantom Shadow is een stap in een nieuwe richting voor Machinae Supremacy. De transformatie is nog niet helemaal compleet, maar toont veel potentie. Het is een groeiplaat, je moet hem niet op eerste gehoor afschieten. Groot probleem is wel, dat mede door het sterk aanwezige verhaal, dit geen cd is op als achtergrondmuziek (bijvoorbeeld bij het gamen, daar is de band perfect voor) op te zetten. Hij dwingt je aandacht op. Hoewel er nog wat haken en ogen aan zitten is Phantom Shadow een bewonderenswaardige stap voor de band. De band gaat binnenkort op tour en komt ook naar Nederland, waar en wanneer is nog niet bekend, houd dat in de gaten.

Releasedatum: 22-8-2014 | Label: Spinefarm Records | Website

01. I Wasn’t Made For The World I Left Behind
02. The Villain Of This Story