Grave Digger – Return Of The Reaper

Kans op whiplash aanwezig
84/100

Grave Digger is een van de productiefste bands in de metalscene. Amper twee jaar geleden mochten we genieten van het album Clash Of The Gods en nu wordt Return Of The Reaper op ons los gelaten. Duitse degelijkheid, want no way dat deze kerels na zestien albums hun stijl gaan veranderen.

En dus begint Return Of The Reaper met het woeste Hell Funeral waarin de bassdrums ratelen, de riffs stoer zijn en de nekken op kapot gaan. Sinds de band na hun mislukte commerciële tour weer uit het slop klonk lijkt ze op een missie alsmaar harder en botter te gaan klinken. Met Return Of The Reaper ziet het er naar uit dat ze aan de top staan. Na Hell Funeral trapt Wargod nog even fiks door. Pure Duitse speed metal zoals het gedaan moet worden. Chris Boltendahl gromt en bromt tussen de gitaarsalvo’s en drumaanvallen zijn verstaanbare teksten. In tegenstelling tot de vorige albums is dit geen conceptalbum.Daarom vallen songs al Tattoed Rider en Road Rage Killer, die een meer jaren 80 sfeer uitademen, er prima tussen. Alleen bij Season Of The Witch krijgt je nek wat adempauze. Een meer epische sfeer treedt naar voren. De verschuivende maatsoorten en wat prominentere toetsen laten het nummer opvallen tussen de andere, snellere nummers.

De laatste helft wordt afgetrapt met Dia De Los Muertos, dat wat midtempo vermaak brengt, maar de smaakmakers zijn het woeste Satan’s Host. Dit is bijna thrash metal. Chris Boltendahl zei in een interview dat ze nog nooit zo jaren 80 geklonken hebben, en ik ondersteun dit. Ook de aanwezigheid van Grave Desecrator, dat meer traditioneel heavy metal is zet zijn mening luister bij. Tot slot, wanneer de nek bijna niks meer aan kan krijgen we nog Death Smiles At All Of Us en de ballade Nothing To Believe. Het begint zacht, maar neemt in dramatiek toe. Uiteindelijk wordt mijn ballade-angst overwonnen en betrap ik mezelf op meeknikken.

Voor één maal klopt het promoblaadje. Return Of The Reaper is een van de hardste, snelste, pakkendste en fijnste albums uit de omvangrijke carrière van het Duitse instituut. De speed metalklassiekers worden moeiteloos afgewisseld met de meer traditionele en de epische nummers. Niet elk nummer is even goed, maar over de linie genomen is dit een zeer bovengemiddeld album. Beluister Resurrection Day en zeg me dat dit niet is waar heavy metal om draait? Warm je nek op, hij gaat pijn doen.

Releasedatum: 11-07-2014 | Label: Napalm Records | Website

01. Return Of The Reaper
02. Hell Funeral