Einherjer – Av Oss, For Oss

Door de wol geverfd
75/100

De ‘Einherjar’ zijn gevallen strijders die, volgens de Noorse mythologie, na hun dood tot aan de Ragnarok in Walhalla feesten en oefenen met de wapenen om de Asen bij te staan in hun eindstrijd. Het had niet veel gescheeld of ook de band, vernoemd naar het moderne Noorse woord met dezelfde strekking, was voor altijd een “gevallen strijder” gebleven. Na de dood van de band in 2004 duurde het echter slechts vier jaar voor het uit Haugesund afkomstige ensemble als herboren opdoemde uit het niets. Goed, comeback-plaat Norrøn (2011) was lang niet zo sterk als het laatste album vóór de split, het legendarische Blot uit 2003, maar toch was het duidelijk dat dit trio nog wel degelijk iets te vertellen had. Nu verschijnt in de vorm van Av Oss, For Oss (let wel: dat heeft niets met de Brabantse plaats te maken!) een nieuw album vol smeuïge midtempo vikingmetal volgens het boekje.

Einherjer_BAND

Deze plaat is vooral heel erg degelijk. De heren zijn inmiddels gepokt en gemazeld na ruim twee decennia meegedraaid te hebben in de metalscene. Vernieuwing? Nergens voor nodig. Einherjer moet het toch vooral van de puike uitvoering hebben. Toch voelt de plaat, ondanks dat je voor aanvang al precies weet waar je aan toe bent, geen moment als een saaie herhalingsoefening. Intro Fremad is behoorlijk filmisch, waarna Hammer i Kors een erg sterk vuistpompend Viking-anthem blijkt, inclusief groepchant in het refrein. De gehele plaat klinkt op bepaalde momenten vrij donker, met een gitaargeluid om van te watertanden. En die gegromde vocalen van Frode “Grimar” Glesnes herken je natuurlijk uit duizenden. Alle teksten zijn ook deze keer weer in het Noors, wat de plaat een authentieke feel geeft. Ondanks de overwegend duistere toon van de muziek, gaat het me te ver om deze plaat te bestempelen als black metal. Trelldom is, samen met Nidstong, misschien wel het meest pakkende nummer van de plaat. Rechttoe, rechtaan op de goede manier. Met de elf minuten durende titeltrack, Av Oss, For Oss, presenteert Einherjer ons misschien wel het meest epische nummer uit hun carrière.

De plaat bevat  weinig echte uitschieters maar weet desondanks toch drie kwartier lang te bekoren. Het niveau van het genre-definiërende Blot wordt niet gehaald, maar dat is dan ook zo’n album dat je als band maximaal één keer in je carrière maakt. Puur op zichzelf staand krijg je met het nieuwe werkje wel degelijk waar voor je geld. Av Oss, For Oss is “gewoon” een prima album van deze door de wol geverfde Vikingstrijders, die op deze voet nog tot aan de dag van de Ragnarok mee lijken te kunnen.

Releasedatum: 27-10-2014 | Label: Indie Recordings | Website

01. Fremad
02. Hammer i Kors