Burden of Grief – Unchained

Een uitgebalanceerd album
80/100

Met Unchained brengt Burden of Grief een combinatie van thrash en melodische death metal. En dat bevalt. De naam ‘Burden of Grief’ deed bij mij geen belletje rinkelen, hoewel deze groep toch al sinds de zomer van ’94 bestaat. Des te meer reden om Unchained te gaan luisteren en te ontdekken wat onze oosterburen in hun mars hebben. Hoewel de heren worden omschreven als een ‘melodische death metal band’ lijkt Unchained voornamelijk invloeden vanuit de thrash metal te bevatten. En dat is fijn. Want thrash.

Het eerste nummer van het album luistert naar de naam Awaken The Nightmare en staat symbool voor de rest van het album. De track begint met een aangenaam stukje akoestisch gitaarspel à la Aerosmith, maar dan op standje XTC, waarmee Unchained prima wordt ingeleid. Wanneer ook de drum en basgitaar zich aankondigen komt het nummer al snel lekker op gang. De stem van Mike Huhmann blaast je vervolgens omver. Deze Duitser heeft een fenomenaal stemgeluid, krachtig met een rauwe rand eraan. Ik was direct verkocht en wilde meer.

En gelukkig was er meer. Nog tien (waaronder twee bonus)tracks kwamen langs maar Unchained verveelde geen moment. Ieder nummer klinkt compleet en uitgebalanceerd, waarbij drums en gitaarspel elkaar ondersteunen. Ieder bandlid kon duidelijk zijn ei kwijt tijdens het opnemen van deze plaat, met name de gitaristen Philipp Hanfland en Johannes Rudolph krijgen voldoende ruimte om hun kunsten te vertonen dankzij de respectabele hoeveelheid solo’s die het album rijk is. Neem bijvoorbeeld de intro van het nummer Black Evolution 666. De vlotte gitaarriff en Sebastian Robrecht die met zijn slagwerk steeds nadrukkelijk het nummer insluipt effenen het pad voor een joekel van een wall of death.

Met Unchained heeft Burden of Grief zichzelf en de fans een puik verjaardagscadeau geschonken. Het is ze gegund. Bij navraag door Ragherrie blijkt de band voorlopig geen concrete tourplannen te hebben. Hopelijk weet een Nederlands of Belgisch zaaltje ze alsnog zover te krijgen.

Releasedatum: 18-07-2014 | Label: Massacre Records | Facebook

01. Awaken The Nightmare
02. Unchained