Arch Enemy – War Eternal

Een nieuw begin
80/100

Het is altijd even afwachten wat het resultaat wordt als een band van vocalist wisselt, en als deze van het vrouwelijke geslacht is, komt er vaak ook nog eens een hoop hysterie bij kijken. Dit hebben we onder andere bij Nightwish gezien, waar duizenden gothic-pubers nog steeds rouwig zijn om het ontslag van Tarja Turunen, nu al bijna tien jaar geleden. Dit was niet heel anders toen Angela Gossow haar vertrek bij Arch Enemy aankondigde, en dat terwijl haar opvolgster – Alissa White-Gluz, nog geen noot had geschreeuwd. Dat White-Gluz – alleen al vanwege haar blauwe haar – een waardige opvolgster is van Gossow bewijst ze op War Eternal, wat alweer het tiende wapenfeit is van Arch Enemy. En wat is het een geweldige plaat!

Na een kort intro barst Arch Enemy op de bekende manier los met Never Forgive, Never Forget, een snel maar toch melodieus nummer, en het titelnummer is eigenlijk niet anders. As The Pages Burn en No More Regrets zijn langzamer en nog melodieuzer dan de eerste twee nummers, en ik vind ze persoonlijk sterker dan de eerste twee nummers. You Will Know My Name is een lekker up-tempo Arch Enemy-nummer en de band laat hiermee zien dat ze meer kunnen dan alleen shredden.
Op het instrumentale Graveyard Of Dreams houdt Arch Enemy de rust nog even vast, om meteen weer los te gaan met Stolen Life. Dit is misschien wel één van de meest thrashy nummers van het album, en daarna volgt mijn favoriete nummer van de plaat, Time Is Black. Dit is een heel episch en buitengewoon melodieus nummer, wat na een gaaf intro begint, en eigenlijk niet echt bij een band als Arch Enemy past. Toch klaart Arch Enemy ook dit kunstje alsof het niets is. Dit is voor zover ik weet het enige Arch Enemy-nummer met orkestraties, en wat mij betreft werkt dat prima.

On And On zal de fans van het typische Arch Enemy-geluid blij maken. Het is snel, bevat melodieuze solo’s en het stemgeluid van mevrouw White-Gluz past heel goed bij dit nummer. Avalanche begint met een kort intro, en is daarna, ondanks de cleane vocals eigenlijk een beetje een saai nummer. Het is een beetje op de automatische piloot geschreven, en veel te simpel voor een band als Arch Enemy.
De plaat eindigt met Down To Nothing en het instrumentale outro Not Long For This World. Down To Nothing is een geweldig agressief nummer, wat een beetje doet denken aan My Apocalypse en Nemesis. En dan het outro. De band had het net zo goed bij Down To Nothing kunnen laten, want het outro is vrij saai en veel te langzaam.

En dan het antwoord op de vraag waar alle fans benieuwd naar zijn, namelijk: hoe zijn de prestaties van Alissa White-Gluz? White-Gluz doet het geweldig en is een waardige vervangster van Angela Gossow. Haar zang is iets monotoner dan Gossow, maar dat is minder erg dan het lijkt, omdat ze nog steeds behoorlijk bruut klinkt. Dan voegt ze nog een extra element aan Arch Enemy toe, namelijk cleane zang. Hoewel ze dit bij The Agonist vaker liet horen, denk ik dat dit wel een interessant element is voor de toekomst. Ze is geen Angela Gossow, maar zeker net zo’n sterke persoonlijkheid en ik denk dat ze de oude nummers live zeker goed gaat doen.

Arch Enemy heeft met War Eternal laten zien dat ze nog lang niet oud zijn, en hebben ze met Alissa White-Gluz in ieder geval een behoorlijke persoonlijkheid binnengehaald. Ze brengt precies op het juiste moment een frisse wind in een band die dat misschien wel even nodig had. Nog vele jaren!

Releasedatum: 09-06-2014 | Label: Century Media | Website

01. Tempore Nihil Sanat (Prelude In F minor)
02. Never Forgive, Never Forget