Amulet – The First

Échte nieuwe oude heavy metal
60/100

Heel toepasselijk –  je debuutalbum ‘The First’ noemen, dus dat deden de mannen van Amulet. Afgelopen september kwam het album in de schappen te liggen, waarschijnlijk onder de categorie ‘heavy metal’. Toch vraagt de muziek om een iets specifiekere beschrijving. Alleen al aan de lettertypes op de albumhoes is te zien wat voor soort muziek we kunnen verwachten van deze Britten. Het vermoeden wordt nog eens versterkt wanneer je de promotiefoto’s ziet: alsof ze niet dit jaar, maar een paar decennia geleden zijn genomen. En daarmee kun je wel het gehele album omschrijven. Het lijkt er op dat Amulet alle moeite heeft gedaan om te laten lijken alsof hun plaat uit de jaren ’70/’80 komt. Het is dan ook de heavy metal die we van vroeger kennen, met simpele melodieën, waarop je hoofd waarschijnlijk wel een beetje mee gaat bewegen. En laten we eerlijk zijn, dat hoeft helemaal niet zo erg te zijn.

Press_Photo_01

Met de muziek van Amulet dan ook helemaal niet zo heel erg veel mis, het ligt vooral aan zanger Jamie Elton die het niveau naar beneden haalt. Zijn stem weet niet te boeien en klinkt soms zelfs vervelend in de oren. Wat mij betreft mist er ook nog een rauw randje in de keel van Elton, dat had het allicht wat interessanter gemaakt.

Hoewel er 40 minuten werk te beluisteren is, begint het na een aantal nummers wel al wat te vervelen. Heel erg veel variatie zit er niet in de nummers, wat er soms voor zorgt dat je niet eens weet of je nog naar hetzelfde nummer zit te luisteren of alweer aan de volgende bent begonnen. Halverwege het album zit wel een duidelijke break: The Flight is totaal anders dan de rest van de nummers en doet zelfs een beetje denken aan Kraftwerk. Gelukkig heeft zanger Elton hier wel even zijn mond gehouden.

The First zal voor echte liefhebbers van de ‘oude heavy metal ‘ misschien nog aantrekkelijk zijn om te kopen, maar verder is de muziek beter te gebruiken op een feestje, waarbij af en toe een nummertje langskomt. Amulet heeft zeker de potentie, maar daarvoor zullen ze toch nog het één en het ander moeten veranderen.

Releasedatum: 22-09-2014 | Label: Century Media Records | Facebook

01. Evil Cathedral
02. Glint Of The Knife