Aborted – The Necrotic Manifesto

Doodt het leven en laat het dode leven
78/100

Aborted timmert al sinds 1995 aan de weg. De Belgische band is al jaren een vaste waarde in de Death Metal scene en wist met verscheidene albums enthousiaste reacties op te wekken bij zowel het publiek als de schrijvende pers. Global Flatline uit 2012 wist bij ondergetekende al de nodige postieve gevoelens los te krijgen en na twee jaar doen de zuiderlingen wederom een poging met een splinternieuw album The Necrotic Manifesto.

Muzikaal gezien heeft Aborted ongelofelijk veel invloeden. Met enige regelmaat worden we getrakteerd op loeiharde breakdowns. Deze hardcore-invloeden en met name de solo’s doen me sterk aan bands als Necrophagist denken, niks negatiefs dus. Het album bevat eigenlijk nergens rustpunten. Het beukende Coffin Upon Coffin laat menig metalhartje sneller doen kloppen. Ook het Duitse nummer Die Verzweiflung slaat de spijker recht op z’n kop. Het laatste nummer, Cenobites, is bijna een soort black metal-nummer. Denk echter niet dat Aborted een mengelmoes is van stijlen. Deze plaat heeft veel invloeden, maar ondanks de subtiele melodieën blijft de death metal de boventoon voeren, de andere invloeden zijn nooit dominant.

De veelzijdige zang van Sven de Caluwé drukt toch de stempel op Aborted. De ene keer heeft hij een wat hoge krijs, terwijl hij op andere momenten een ongelofelijk diepe, brute grunt laat horen.

Uiteindelijk is The Necrotic Manifesto een ijzersterke, veelzijdige en ongelofelijk groovy death metal-plaat geworden waarmee de band ongetwijfeld veel zieltjes zal gaan winnen. Extreem vernieuwend is het niet, maar dat hoeft ook niet. Death metal is een vak en deze mannen hebben laten zien dat ze echte vaklui zijn.

Releasedatum: 28-04-2014 | Label: Century Media | Website

01. Six Feet Of Foreplay
02. The Extirpation Agenda