Týr – Valkyrja

Vikingzwaarden verliezen hun scherpe randjes
73/100

Als een band het live verknoeit heb ik meestal moeite om naar het studiomateriaal te luisteren. Eerder kon je lezen hoe Týr volledig de mist in ging op Hörnerfest. Ik baalde, want Týr is op plaat heerlijk. De nieuwe plaat is er nu, en ik kwam nogal in een dissonante modus.

Hoewel de laatste show echt zoog, is Valkyrja een zeer degelijke plaat geworden. De koerswijziging die na het complexe Land (2008) werd ingezet met By The Light Of The Northern Star is duidelijk: Týr gaat voor simpele, pakkende songs, zonder de progressieve wendingen van de eerste platen. Meteen wordt er met Blood Of Heroes stevig van staal getrokken. Mensen die klaarkwamen toen bleek dat Nile-octopus George Kollias de drums zou inspelen, houd je mannenpap bij je. Nergens zijn er overbodige capriolen of blastbeats te vinden, Kollias speelt heel recht-toe-recht-aan, en blijft zo in de geest van Týr.
Daar wringt wel de kous. Alle nummers zijn min of meer hetzelfde. De melodieën zijn gevarieerd genoeg, maar de opbouw is nagenoeg hetzelfde. Een ballad als The Lay Of Our Love (met engelenzang van Liv Kristine) breekt deze stagnatie, maar weet mij niet te boeien. Het daaropvolgende Nation is dan weer een knaller, vooral het Faeröerse gezang in het refrein. Dat is wanneer Týr op zijn best klinkt, als ze Faeröers zingen. Het is ook wat Grindavísan en Fánar Burtur Brandaljóð boven de andere nummers doet uitstijgen, vooral wat herkenbaarheid betreft. Another Fallen Brother ademt vikingsfeer en is een lekker stampend nummer. Je voelt je gewoon een berserker worden. De titeltrack is de enige track met progressieve neigingen, maar zeker niet veel. Het is episch en een prima afsluiter. Into The Sky is dan weer een totaal nietszeggend liedje van nauwelijk drie minuten dat wat thrashier wil zijn, maar er niet in slaagt.

Valkyrja sluit naadloos aan op The Lay Of Trym. Een perfecte muzikale voortzetting. De directe aanpak wordt nog breder uitgemeten. Of dat goed of slecht is moet je zelf maar bepalen. Persoonlijk vind ik het jammer. Meer eenheidsworst. Týr was ooit de vreemde eend in de folk/viking bijt. Nu is het meer standaard. Hoewel ik er absoluut geen speld tussen kan krijgen dat Valkyrja gewoon een goede plaat is met uitstekende songs. Tja…

Releasedatum: 17-09-2013 | Label: Metal Blade Records | Website

01. Blood Of Heroes
02. Mare Of My Nights