Terugblik: Wintersun – Wintersun

Laat je meeslepen door Wintersun en maak de reis van je leven mee!
92/100

Jari Mäenpää was ooit zanger bij Ensiferum. Door onenigheid binnen de band en conflicterende agenda’s besloot Mäenpää in 2004 te stoppen bij Ensiferum en zich volledig te concentreren op Wintersun. In 2005 verscheen het gelijknamige album Wintersun gevuld met bombastische theatrale metal.

Wintersun bevat een heerlijke melange van snelle nummers en wat progressiever werk. Opener Beyond The Dark Sun is een snel nummer die een flinke dosis kracht in zich heeft. Aansluitend alsmede het snelle Winter Madness waarbij vooral het drumwerk van Kai Hahto indrukkend te noemen valt: blastbeats en ratelende bassdrums zijn de blauwdruk voor het nummer. Van agressie gaan we over naar het progressive Sleeping Stars waar er wat gas teruggenomen wordt. Het gitaarspel en de aanwezig laag toetsen hebben een gebalanceerde synergie en werken toe naar een grootse climax waarij Mäenpää de longen uit zijn lijf schreeuwt. Battle Against Time is mijns inziens één van de sterkere nummers op Wintersun: de gezongen koren, de snelheid, de melodie. Superlatieven schieten tekort. Hetzelfde valt te zeggen voor het pakkende Starchild: snel en de vingers van de gitaristen maken overuren zonder overdadig te worden. Het afsluitende duo begint rustiger maar het duurt niet lang voordat daar ook een explosie plaatsvindt.

Wintersun is erg gitaargericht en heeft een prettige indeling wat nummers betreft. Snel werk wordt perfect afgewisseld met langzamer spul zodat de aandacht van de luisteraar goed vastgehouden wordt. Een klein minpunt is dat de teksten af en toe wat cliché en eenzijdig zijn, maar de muziek maakt dat ruimschoots goed. Laat je meeslepen door Wintersun en maak de reis van je leven mee!

Releasedatum: 13-09-2004 | Label: Nuclear Blast | Website

1. Beyond the Dark Sun
2. Winter Madness