Kalmah – Seventh Swamphony

Snoeiharde melodic death metal uit de Finse moerassen
85/100

Het blijft raar dat Kalmah nooit wereldwijd enorm is doorgebroken, en dat terwijl ze nu alweer hun zevende album uitbrengen. De heren blijven gefascineerd door moerassen en dat is terug te zien in de albumtitels: het debuut Swamplord uit 2000, Swampsong uit 2003 en in 2013 Seventh Swamphony. Ondertussen is er gewisseld van toetsenist en is het de hoogste tijd voor nieuw werk.

Meteen valt op dat Kalmah wat veranderingen ondergaan is. Het geluid klinkt wat meer gepolijst en er is wat meer ingezet op catchyness. De toetsen staan zoals altijd redelijk hard in de mix maar zijn bij Seventh Swamphony wat minder snel en gaan meer de symfonische kant op in plaats van snel keyboardwerk ala Bodom. We gaan van start met het ijzersterke titelnummer wat een duidelijke structuur heeft. Pekka Kokko klinkt weer als vanouds en grunt vooral in het lagere segment met af en toe uitstapjes naar flinke hoge schreeuwen. Direct hierna volgt Deadfall, een wat gemakkelijk nummer voor de maatstaven van Kalmah. Het lijkt alsof Kalmah wat geïnspireerd raakte door Children of Bodom en er hun eigen sausje overheen heeft gegooid. Jammer.

Gelukkig maakt Pikemaster het helemaal goed en laat Kalmah horen wat ze in huis hebben: retesterke melodic death metal met heerlijke keyboards. Het nodigt direct uit om te headbangen. Hollo is een prachtige ballade geworden zonder gezapig over te doen komen. Absolute winnaar is Windlake Tale vanwege de agressie, snelheid en het lekkere gitaarwerk. In Wolves on the Throne is goed te horen dat er met een nieuwe toetsenist gewerkt wordt. De lijnen en geluiden klinken erg modern en trance-achtig, maar het past prima bij de rest van de muziek. Bij Black Marten´s Trace gaat het tempo nog even flink omhoog om vervolgens af te sluiten met het rustigere The Trapper waar vooral de climax op het eind met rustig gitaarwerk er bovenuit springt.

Hoewel het artwork en de titel van Kalmah’s nieuwste misschien spuuglelijk zijn is de muziek dat allerminst. Op Seventh Swamphony is het geluid merkbaar veranderd, maar niet op een vervelende manier. Het komt de muziek ten goede.

Het nieuwste album van Kalmah slaat de spijker op z’n kop. Er is genoeg afwisseling op te vinden en fans kunnen overgaan op blinde aanschaf. De Swamplords slaan genadeloos terug met een fris en sterk album!

Releasedatum: 17-06-2013 | Label: Spinefarm Records | Website

1. Seventh Swamphony
2. Deadfall