In Vain – Ænigma

Noorse prog van hoogstaand niveau
91/100

Niet vaak komt het voor dat je bij een albumhoes al een enorm prettig gevoel krijgt. Bij Ænigma van het Noorse In Vain was dit het geval. De heren maken progressieve metal met zwaar melodische inslag alá In Mourning en Fractal Gates.  Na het debuut The Latter Rain uit 2007, Mantra uit 2010 zijn we alweer aanbeland bij het derde album van In Vain.

Het recept op  Ænigma is onveranderd: melodische progressieve metal waarbij de dubbele bass rijkelijk ratelt. Feit is dat de composities ijzersterk in elkaar zitten, zowel op muzikaal als vocaal vlak. We horen prachtige zanglijnen, grunts en screams en veelzijdige muziek waar veel gebeurt. Om maar eens te beginnen met Against The Grain waarbij er op prettige manier kennis wordt gemaakt met In Vain’s nieuwste. Het tempo ligt meteen vrij hoog en hoge samenzang en screams wisselen elkaar af. De productie is lekker helder en het melodische gitaarwerk is de troef van In Vain. Southern Shores is een akoestisch nummer en loopt vlekkeloos over op het sterkte nummer van de plaat, Hymne til Havet. Vanaf de eerste seconde horen we een meesterriff welke het hele nummer volgehouden wordt. Bijna alle nummers klokken boven de zes minuten en nummers als Culmination of the Enigma en To the Core zijn pareltjes van nummers. Het langste nummer en afsluitende Floating on the Murmuring Tide bevat pianowerk en saxofoon die een flinke dosis sfeer toevoegen. Niet lang erna knallen de gitaren er weer in en langzaam wordt er naar een briljante climax toegewerkt maar menigeen kippenvel van krijgt! Superlatieven schieten tekort voor dit!

Ænigma is een album die je moet ondergaan. Alle nummers kloppen en je luistert dit naar alle waarschijnlijkheid in één ruk door. Fans van hoogstaande melodische metal met zwaar progressieve inslag moeten dit zeker in huis halen!

Releasedatum: 11-03-2013 | Label: Indie Records | Website

01. Against the Grain
02. Image of Time