Wintersun – Time I

87/100

Het is misschien wel de meest overhypede band van afgelopen tijd en vergelijkingen met Duke Nukem Forever werden al gemaakt. Duke Nukem Forever is uiteindelijk toch uitgebracht en ook Wintersun komt eindelijk over de brug. Het Finse Wintersun staat onder leiding van Jari Mäenpää bracht in 2004 hun debuut Wintersun uit wat bestempeld kan worden als een legendarisch debuut. Een dik jaar later werd Time aangekondigd: een album wat keer op keer uitgesteld werd. Na jaarlijks uitstel, afstel kwam er in 2011 duidelijkheid over Time. Het album is opgedeeld in twee delen en nu is het dan eindelijk na bijna zeven jaar wachten een feit: het eerste deel van Time wordt onder de hoede van Nuclear Blast wereldwijd verspreid. Het werd tijd! (woordgrap)

Time I bestaat uit eigenlijk drie nummers met twee tussenstukken. De saga wordt geopend met intro When Time Fades Away wat een voorbode is van het dertien-minuut durende epos Sons of Winter and Stars. Het bestaat eigenlijk uit vier stukken wat ook duidelijk hoorbaar is. Na een korte intro beukt het nummer er meteen in met een enorm krachtige blastbeat. Het is duidelijk hoorbaar dat de productie erop vooruit is gegaan en dat Jari het componeren van melodielijnen uit de computer goed onder de knie heeft gekregen. De melodische death metal is ingeruild voor een meer power metal-achtige sound hoewel de bombast van het oude werk nog steeds duidelijk de overhand heeft. Het nummer zit bomvol melodieën, koren, zanglijnen, grunts en de eerste luisterbeurt weet je niet wat je overkomt. Halverwege het nummer horen we een sfeerrijke rust die overgaat naar de grootste climax van Sons of Winter and Stars. Double bass drums, een geweldige gitaarlijn en de pakkende teksten die zowel gezongen worden als gegrunt. Superlatieven schieten tekort voor dit theatrale en bombastische stuk muziek waar duidelijk tijd aandacht aan besteed is. Hoewel, de beste man heeft er ook ruim de tijd voor genomen.

Het daarop volgende Land of Snow and Sorrow is een downtempo nummer waarbij het gitaarwerk wat meer centraal staat. Het is een rustiger nummer waar de zang centraal staat met het kabbelende gitaarwerk. Een aangename verrassing tussen al het drukke gitaargeweld op Time I. Na een kort intermezzo gaan we over naar het afsluitende Time. Een wat poliritmischer opgebouwd nummer wat een erg prettige vibe over zich heeft. Van zanglijnen naar indrukwekkend lange grunts, van rust naar drukte. Time bevat het allemaal. Het is een dynamisch nummer geworden dat wederom grootst eindigt. De grunts en zanglijnen op het eind die ‘Time….fades away!‘ zijn enorm indrukwekkend en geven een enorme boost aan de luisteraar. Zo nu en dan in de muziek wel érg volgepropt en komt het wat overdone over, maar dat neemt niet weg dat ook Time weer een klapper van jewelste is. De instrumentale afsluiter heeft een Japans gevoel over zich maar is naar eigen zeggen als laatste nummer beland omdat dit nummer vlekkeloos zal overlopen naar het eerste nummer van opvolger Time II die ergens begin 2013 zal worden uitgebracht.

Time I is weer een heel ander product geworden dan het debuut Wintersun. Nog steeds staat de muziek van Wintersun bomvol theatrale bombastische metal waar er ditmaal meer gefocust is op zanglijnen en de melodieën op de achtergrond in plaats van gitaarwerk. De één vind dit een stap te ver wat melodie betreft, de ander zal dit goed smaken. Het valt te betreuren dat TIme I slechts drie echte nummers bevat maar Jari en kompanen bewijzen dat ze op plaat helemaal terug zijn. Persoonlijk kan ik nu al niet wachten op het vervolg Time II.

Releasedatum: 19-10-2012 | Label: Nuclear Blast | Website

01. When Time Fades Away
02. Sons Of Winter And Stars