Omnium Gatherum – Beyond

Een melodische reis door het Finse landschap
90/100

Het Finse Omnium Gatherum wist in 2011 grote indruk op ondergetekende te maken met New World Shadows. Daar waar de noorderlingen eerder nog recht-toe-recht-aan melodic death metal maakte is het geluid de laatste tijd verandert naar een meer progressieve eenheid. In de afgelopen tijd is er een nieuwe bassist en gitarist ingewijd en kwam er uit het niets een splinternieuw album: Beyond is alweer het zesde album en klokt een klein uur.

Omnium Gatherum is zoals gezegd Fins en ze klinken ook enorm Fins: zwierende metal bomvol melodie en diepe grunts van zanger Jukka Pelkonen. Op Beyond is de gehele tendens een pak anders dan op de voorganger. De snelheid is er over de gehele linie wat meer uit en er wordt ruimte gecreëerd voor uitgesponnen gitaarlijnen ondersteund door sfeerverrijkende keyboards. De productie is wat helderder en vooral de muzikale beleving op Beyond is er op vooruit gegaan.

Het schitterende instrumentale LuoTo opent het album en maakt je vanaf de eerste tonen al warm voor wat er komen gaat. The New Dynamic opent snel, melodisch en heeft een heerlijke dosis agressie over zich. Het is tevens één van de snellere nummers van het album en zit logisch in elkaar. Naast de grunts zitten er ook weer cleane vocalen in die de muziek van Omnium Gatherum naar een hoger plan tillen wat een extra dimensie creëert. Direct erna volgt In The Rim wat wederom een aardig hoog tempo heeft. Het is het refrein waarbij superlatieven tekort schieten. Bij The Sonic Sign gaat het tempo weer omhoog en blijft het recept onveranderd: heerlijke melodische death metal met progressieve inslag. Het opvallendste nummer is het rustige Who Could Say welke als enige volledig clean gezongen is. Omnium Gatherum heeft dus hoorbaar meer in hun mars en tonen hiermee hun gevoelige kant met een gevoelige ballad die goed uitpakt. Afgesloten wordt er met een tien minuut durend stuk dat eigenlijk een samenvatting is van het hele album: agressie, melodie, rustige interludes, elektronische invloeden van de keyboards toewerkend naar een climax die langzaam wegebt naar de stilte.

Omnium Gatherum heeft zichzelf nogmaals bewezen met Beyond. Het album is een stuk meer volwassen dan haar voorganger en weet te boeien van kop tot staart. Gek eigenlijk dat een band als deze nog niet doorgebroken is bij het grote publiek terwijl ze het dubbel en dwars waard zijn. Enorm Fins maar dat is zoals we het willen!

Releasedatum: 25-02-2013 | Label: Lifeforce Records | Website

01. Luoto
02. New Dynamic