Meshuggah – Koloss

94/100

Luisteraars noemen de stijl van Meshuggah al gauw Djent, ik persoonlijk blijf erbij dat Meshuggah een eigen geluid brengt wat geen andere band op deze manier kan. Djent is een populaire term die de laatste jaren opeens opdook om muziek die in de lijn van Meshuggah ligt te definiëren en het wordt steeds vaker gebruikt in de muziekwereld. Maargoed, what’s in the name? Feit is dat Meshuggah een nieuw album heeft afgeleverd welke Koloss heet. De koningen van de polyfonie schotelen ons na vier jaar sleutelen, passen en meten een klein uur aan muzikale wiskunde voor in de vorm van Koloss.

Het tempo bij ObZen en voorgaande albums lag over de gehele linie aardig hoog. Op Koloss wordt er qua tempo wat rustiger aan gedaan, maar dat wil niet zeggen dat de ritmiek niet weer uitermate complex is. Meshuggah zal nooit maar dan ook nooit muziek maken die te ‘begrijpen’ is. Zo denk je eindelijk een ritme gevonden te hebben, een paar seconden later ben je het spoor weer bijster en ben je opnieuw bezig met zoeken naar een herkenbaar element. Poliritmiek op z’n best, en dat is waar Meshuggah zo goed in is.

Vanaf I Am Colossus is het direct duidelijk: Meshuggah slaat genadeloos terug met Koloss. Het nummer is ingewikkeld stelsel van diepe grunts, logge gitaarpassages en staat bol met progressieve inslag. De energie van Meshuggah is volop aanwezig en Jens Kidman regeert het nummer als een dompteur. Hierna blazen we verder met het thrashy The Demon’s Name Is Surveillance dat in eerste instantie over doet komen als een recht-toe-recht-aan nummer met hoge snelheid, maar naar meerdere luisterbeurten is duidelijk dat ook hier een vernuftige speelstijl wordt gehanteerd. Het is duidelijk te horen dat de heren hun instrument meer dan meester zijn en we vallen van de ene creatieve interlude in de andere, zonder dat dit stoort en repetitief over doet komen. Verderop vinden we het uiterst indrukwekkende The Hurt That Finds You First wat duidelijk het snelste en agressiefste nummer van Koloss is. Het grooved als een tiet en het Tomas Haake ratelt als een bezetene op de drumvellen, lees uiterst beheerst. Hoe onthoud je dit? Hoe schrijf je dit? Het zijn zomaar een tweetal vragen die direct in mijn hoofd opkwamen tijdens het luisteren.

Maar het is toch Marrow welke met kop en schouders boven het geheel uit steekt. Het pakt je al direct vanaf het begin en de snoeiharde gitaren en combinatie met de hakkende drums is Meshuggah op haar best. Honderd punten, een schot in de roos. Sublieme kwaliteit horen we op het einde waar de gierende solo’s snel worden afgewisseld met ingewikkelde structuren waar je in eerste instantie geen hout van snapt. Op het eind treffen we Swarm nog aan waar elke drummer een harde drumstok van zal krijgen: alternatieve ritmes en het drumwerk is wéér een stap complexer. Uiteindelijk worden we dan getrakteerd op vier minuten rust met het afsluitende The Last Vigil waarbij kabbelende gitaren dit kleine uur polyritmiek in slaap wiegen.

Koloss is een bevalling van jewelste. De eerste keer zul je naar alle waarschijnlijkheid zwaar overweldigd zijn door de kracht, logheid en diversiteit van deze plaat. Elk nummer bevat een ander ritme, de muziek dringt pas na een aantal keer luisteren tot je door waarna je ook de kracht zult inzien. Het is muziek waar je voor moet gaan zitten, waar je bij elke luisterbeurt weer naar andere lijnen van de rijkelijk gevulde muziek zult luisteren en later pas de pracht zal ontdekken. Koloss meet zich zonder problemen aan zijn voorgangers, is divers, keer op keer uitdagend en is een album wat het 4 jaar wachten meer dan waard was. Het zal even duren voordat er een belletje zal doen rinkelen, maar het is het dubbel en dwars waard.

Releasedatum: 23-03-2012 | Label: Nuclear Blast | Website

01. I Am Colossus
02. The Demon’s Name Is Surveillance