Enslaved – RIITIIR

95/100

De laatste jaren is het Noorse Enslaved interessant bezig. De band, die van origine rauwe black metal maakte, is steeds meer de progressievere paden gaan bewandelen wat resulteerde in albums als Isa, Ruun, Vertebrae en het in 2010 uitgebrachte Axioma Ethica Odini. De stilte van de afgelopen twee jaar werd opgevuld door een tweetal EP’s waarbij ook niet geschuwd werd ambient-achtige stukken te gebruiken in hun muziek. Nu is het tijd voor alweer het twaalfde album van Enslaved getiteld RIITIIR en is een zelfverzonnen samenstelling van de Engelse woorden ”rites’ en ‘rituals’.

RIITIIR is duidelijk nogmaals een stap voorwaarts richting kunstzinnige progressieve black metal. Thoughts Like Hammers opent met een dof geluid wat later over gaat in de welbekende Enslaved-sound: doordachte progressieve metal waarbij tempowisselingen niet geschuwd worden. Zoals altijd is er weer een goede afwisseling tussen de diepe grunts van Grutle Kjellson, die zich ditmaal meer in het lagere segment bevinden, en de prachtige cleane stem van toetsenist Herbrand Larsen. Vooral de zanglijnen van Larsen zijn dominant op RIITIIR en komen net als bij Axioma Ethica Odini al goed uit de verf. Dit komt goed tot z’n recht bij Veilburner: het nummer komt langzaam op gang maar mondt uit op pompende metal zoals alleen Enslaved het kan maken. Verderop blaast de double bass rijkelijk en zingt Larsen ons prachtig toe.

Maar de klapper van jewelste is ongetwijfeld Roots of the Mountain. Hiermee bewijst Enslaved dat ze beschikken over een onuitputtelijke hoeveelheid creativiteit en innovativiteit. Het gaat van start met een razendsnelle intro waarbij Kjellson zijn longen uit zijn lijf schreeuwt waarna het plotseling overvloeit naar een prachtige zanglijn waarbij Larsen zijn vocaal bereik aan ons tentoonstelt ondersteund door prachtige keyboardlijnen om vervolgens weer om te slaan naar razende black metal. Het werkt toe naar een climax waarbij grunts en cleane vocalen in elkaar samensmelten waarna het instrumentaal afsluit. Elk nummer op dit album heeft zo haar functie en er is enorme verscheidenheid aan stijl te vinden op RIITIIR. Wat meer traditionele black metal horen we op het titelnummer, wat ingewikkelde ritmes op Storm of Memories en piano op het afsluitende Forsaken. Dit nummer is tevens het langzaamste maar zit vol sferische melodieën en vooral die enorm diepe grunts van Kjellson gaan door merg en been.

RIITIIR is weer een heel ander album dan zijn voorganger. Het blijft knap hoe deze Noren elk album weer wat anders weten neer te zetten maar niet te hoeven inboeten op kwaliteit. Van begin tot eind weet dit album te boeien en of je nou houdt van de extremere Enslaved, de progressieve Enslaved, de ingetogen Enslaved of de complexe Enslaved, RIITIIR zal je bekoren. Enslaved is en zal altijd een unieke band blijven, elk album weer en met RIITIIR hebben ze een schot in de roos.

Releasedatum: 30-09-2012 | Label: Nuclear Blast | Facebook

01. Thoughts Like Hammers
02. Death In The Eyes Of Dawn