Vildhjarta – Måsstaden

67/100

Djent is populair en dat zullen we weten ook. TesseracT, Periphery, Animals As Leaders en ons eigen Textures zijn de prominentste namen in het genre. In de underground duiken steeds meer namen op en één van die namen treedt nu naar buiten met hun debuutalbum.

Natuurlijk is Meshuggah de eerste naam die je te binnen schiet zodra de eerste nummers Shadow en Dagger hun polyritmische chaos ten toon spreiden. Vildhjarta is echter wat exerimenteler dan hun landgenoten. Er zitten akoestische en ambient elementen in de muziek, maar de basis ligt stevig verankerd in abstracte, polyritmische metal. Na Dagger krijgen we Eternal Golden Monk en de single Benblåst. Dit zijn prima uitgevoerde djent-nummers. Vildjharta onderscheid zich binnen het genre door drie gitaristen en twee vocalisten in de gelederen te hebben. Onder de abstracte riffs zit vaak een gitarist die zweverige lijntjes speelt, wat de muziek een erg ambiente insteek geeft. Het gebruik van twee zangers, één voor de diepe grunts en één voor de screams, zorgt voor meer afwisseling maar had beter uitgevoerd kunnen worden.

Tussen de nummers zijn korte intermezzo’s opgenomen, die soms compleet ambient zijn (Östpeppar) en soms instrumentale nummertjes (Nojja, Måsstadens Nationalsång). Tegen het einde komen de langere nummers tevoorschijn en dat is waar Vildhjarta de mist in gaat. De langere nummers kunnen mijn aandacht niet lang genoeg vasthouden en bij een pittig genre als dit is dat een doodssteek. Traces is nog wel door te komen, vooral door de cleane zang, maar Deceit en vooral The Lone Deranger zijn een hele kluif. Bij vlagen klinkt het nogal saai.

Het grote nadeel van djent is dat het tempo soms een heel album gelijk blijft en er veel herhaling is. Dit is bij een grootheid als Meshuggah niet zo’n probleem omdat die het kunstje al doorhebben, maar bij Vildhjarta, die veel rustige stukken in hun muziek stopt werkt het tegen ze. Het is een typisch voorbeeld van een band die weet wat ze willen, hun eigen unieke elementen in hun muziek stoppen maar nog niet helemaal weet hoe het moet. Geef deze jonge Zweden de tijd en dan komen ze met een prima tweede album, ik weet het zeker. Måsstaden is een stap in de goede richting, maar het is slecht de eerste trede van vele.

Releasedatum: 29-11-2011 | Label: Century Media | Website

01. Shadow
02. Dagger