Syn Ze Sase Tri – Între Două Lumi

91/100

Misschien gaat er nog geen belletje rinkelen bij het lezen van artiest en albumtitel, maar wat als ik vertel dat Syn Ze Sase Tri twee gitaristen van het Roemeense Negură Bunget bevat? Gitaristen Corb en Spin vervingen toendertijd Soul Faur en Hupogrammos en tourden een tijd mee maar nadat de activiteit van Negură Bunget sterk afnam besloten de twee gitaristen zich te concentreren op hun eigen al bestaande band Syn Ze Sase Tri dat een mix van epic, symfonic en pagan black maakt. Het resultaat is hun debuutalbum Între Două Lumi dat in de lente het levenslicht zal zien.

De thematiek ligt in het straatje oorlog, de bloederige geschiedenis en mythologie van Transilvania, de thuisbasis van de bandleden. De muziek neigt naar een vroege Dimmu Borgir, een donker symfonisch geluid met vele keyboardpassages en geluidseffecten die zo linea recta uit een speelfilm of videogame afkomstig zouden kunnen zijn. De grunts worden verzorgd door Corb die dit goed afgaat en het gitaarwerk staat ietwat zacht en subtiel in de mix, maar hierdoor komt het melodische en filmische meer naar voren waardoor deze keus weer vrij voor de hand ligt.

Het krachtige Ziua din urmă brengt je in bijna bedrukkende onaardse sferen waarbij ik alleen maar kan denken aan regen en storm. Het klinkt allemaal spectaculair en af en toe zeer sprookjesachtig. Een perfect voorbeeld is een rustpunt op de plaat. A vieţii roată . Een kort klassiek stuk dat goed in elkaar steekt en uitmondt in het complexe Măreţia întrupării. Mystieke pianoloopjes, een dramatisch koor, in de verte subtiel koperwerk en oorstrelende gitaarsolo’s.

Enig minpunt is de wat matte productie waardoor bij sommige stukken de gitaren wat dof klinken maar als je dat afstreept tegen het originele, vernieuwende geluid valt dit punt van kritiek in het niets. Het past wel binnen de sfeer en ik heb liever iets unieks met wat mindere productie dan een gelikt album van een commerciele geldmachine bij Nuclear Blast.

Over ijzersterke debuten gesproken, Syn Ze Sase Tri heeft het voor elkaar. Fans van een lekkere pot epische, symfonische black metal overspoeld door filmische melodie zullen hiervan smullen. Een band met potentie en vooral doet wat ze zelf willen. Meer is er niet nodig.

Releasedatum: 01-04-2011 | Label: code666 | Myspace

01.Profeţie
02. Ziua din urmă