Oskoreien – Oskoreien

85/100

Als je de website bandcamp.com afspeurt naar nieuwe metalbandjes kom je nog wel eens wat leuks tegen! Bandcamp is een initiatief waarbij artiesten hun muziek in verschillende vormen kunnen aanbieden aan potentiële luisteraars en waarbij de artiesten daadwerkelijk een groot deel van het geld wat betaald wordt voor hun creativiteit op kunnen strijken. Een vrij faire deal zou ik zeggen. Ondanks dat ik al meerdere pareltjes op deze website heb mogen ontdekken, viel één artiest in het bijzonder me op. Oskoreien.

Oskoreien is het black metal (met neofolk invloeden) eenmansproject van Jay Valena uit Californië. De naam staat voor een oud paganistische term voor “The Wild Hunt”, de Oskoreien waren de enige connectie tussen het land van de levenden en dat van de doden. Onder leiding van Odin reisden de Oskoreien door het land van de levenden en brachten de mensen zowel geluk als verdriet.
Nu is black metal met hints van neofolk niet de meest originele combinatie, maar daar hoeft niet per sé wat mis mee te zijn, mits goed uitgevoerd.

Op bandcamp kan daar nog wel eens verschil in zitten. Sommige artiesten zijn duidelijk getalenteerd en hebben ook potentiele kans op een deal met een recordlabel, maar anderen modderen enkel wat aan en hopen daarmee toch wat geld te kunnen vangen.
Dat laatste gaat niet op voor Oskoreien. Jay Valena is overduidelijk een getalenteerde jongeman en pakt het met zijn project professioneel aan. Hij heeft een MySpace en Facebook pagina waarop hij contact houdt met eventuele luisteraars; en daarbij heeft hij een domeinnaam aangeschaft voor zijn bandcamp profiel, om de promotie van zijn band te vereenvoudigen.

“Illusions Perish” is het eerste nummer van de plaat en het eerste geluid wat je hoort zijn voetstappen door de natuur en krekels. Al gauw gaat dit over in relatief rauwe black metal met blastbeats. De gitaarlijn is niet heel gecompliceerd maar ligt lekker in de mix, duidelijk boven het geweld van de drums.
De overgangen van instrumentale muziek naar gezongen stukken zijn goed en interessant, de muziek wordt niet saai omdat, ondanks dat de nummers lang zijn, er genoeg variatie is in snelheid en volume. De mix tussen black metal, doomy elementen en goed uitgevoerde gitaarsolo’s is perfect. De muziek is zwaar, maar niet overdreven log en biedt genoeg variatie om het interessant te houden.

De cleane zang, zoals op “Entropic Collapse”, spreekt mij ontzettend aan. Deze, in combinatie met de melancholische gitaar die eroverheen soleert creëert een erg kille edoch mooie atmosfeer die de luisteraar door merg en been gaan, nog meer dan de meer ruizige harsh vocals op het eerste nummer en het vierde nummer. Een mooi contrast met “Entropic Collapse” is de akoestische neofolk van “River of Eternity”, wat erg lieflijk is.. perfect geplaatst ook op het midden van de cd om de balans te houden. Ook het laatste nummer “Ashen Remains” is goed geplaatst als outtro voor een lange reis.

Deze cd is absoluut een aanrader voor iedereen die fan is van melancholische midtempo black met doomy invloeden die vooral doet denken aan (het hardere element van) de muziekstijl van Agalloch ten tijde van “The Mantle” en op sommige punten enigszins klinkt als Ulver’s “Bergtatt”. Ondanks dat de plaat dus inderdaad niet écht een vernieuwend geluid heeft, is Oskoreien’s debuut plaat is geen ongeïnspireerde kopie van voorgaande meesters, want het is duidelijk dat Valena zelf ook genoeg te vertellen heeft met zijn melodieën en vocalen.
De kilte van de ‘tussenwereld’ waarin The Wild Hunt zich bevindt wordt perfect uitgebeeld in de muziek. Absoluut een veelbelovend debuut; je kunt ‘m gratis downloaden op Bandcamp, dus waarom zou je geen poging wagen? Als je van Agalloch houdt, en de black metal trilogie van Ulver, kan ik je garanderen dat je niet teleurgesteld wordt!

Releasedatum: 14-05-2011 | Label: Seventh Seal Records / eigen beheer | Bandcamp website

Tracklist

1. Illusions Perish