Omnium Gatherum – New World Shadows

94/100

Omnium Gatherum is een Finse band die toebehoort aan het genre Melodic Death Metal. Ooit in 1996 ontstaan hebben ze al vier albums en één EP uitgebracht en hebben bij labels als Nuclear Blast en Candlelight gezeten. Op dit moment zitten de heren onder het toeziende oog van Lifeforce Records. Het nieuwste werkje draagt de naam New World Shadows en bevat negen tracks met een speelduur van een dikke vijftig minuten.

Bij het lezen van het genre moet je niet denken aan de standaard Finse/Zweedse Melodic Death Metal waarbij je een vrolijk keyboardje hoort met de standaard metalkit alá Kalmah, Children of Bodom, Norther en Mors Principium Est. Nee. Neem eerder bands als Skyfire en Insomnium als voorbeeld. Het is enerzijds progressief en bevat natuurlijk wel genoeg melodie maar niet op een wat ‘kinderachtige’ makkelijke manier. De muziek zit volwassen in elkaar en klinkt donker, zwaar, zo nu en dan komen er zelfs wat klassieke stukken in voor en er is genoeg ruimte gelaten voor licht experimentele stukken. Omnium Gatherum is meer dan een doorsnee keyboard-pingelbandje. Veel meer.

New World Shadows klinkt op het eerste gehoor erg volwassen en donker en mede door de heldere productie krijg je hier een warm gevoel door. Dit komt ook door het spectaculaire openingsnummer Everfields wat tevens één van mijn favorieten is. Het bouwt op een schitterende manier op. Van subtiele synthesizers naar een Dark Metal-achtig geheel met adembenemend gitaarwerk. De lage stem van Jukka Pelkonen klinkt als die van Niilo Sevänen die we natuurlijk beter kennen als zanger van Insomnium. Laag maar enorm krachtig. Maar dit is alleen nog maar het begin. Het stuk melodischere  Ego smaakt niet verkeerd en het langzame Soul Journeys doet zijn naam eer. Het nummer neemt je op sleeptouw door een ware tocht door een zweverige wereld en er wordt een flinke pot progressieve metal opengetrokken met een vleugje folk en doom.

De veelzijdigheid van deze band is het beste te horen in An Infinite Mind waarbij behalve de prachtige melodielijnen en gitaarwerk ook een stukje hardcore te revue passeert. Erg creatief en het past gewoon als een ontbrekend puzzelstuk. En als je denkt alles gehad te hebben is er de dijk van een afsluiter Deep Cold nog. Als een gigantisch monster beukt het op het begin waarna er naar een folk-achtige –bijna instrumentale- climax wordt gewerkt. Keyboards in overvloed en vooral de prachtige gitaarsolo op het eind sluit deze al zo sterke plaat op een bijna niet te overtreffen manier af. Meesterlijk!

Omnium Gatherum is met New World Shadows een veel volwassenere weg in geslagen. Geen simpele Melodic Death Metal die recht toe recht aan is maar een stijl die ik het best kan omschrijven als melodisch, progressief, af en toe furieus en een overheersende donktere. Fans van Insomnium, Ghost Brigade en Skyfire zullen deze Omnium Gatherum zeker appreciëren. Ik ben in ieder geval verkocht.

Releasedatum: 07-02-2011 | Label: Lifeforce Records | Myspace

01. Everfields
02. Ego