Moonsorrow – Varjoina Kuljemme Kuolleiden Maassa

93/100

Moonsorrow bewandeld al een dikke vijftien jaar een eigen pad. De Finse band behoeft weinig introductie. De band zingt uitsluitend in het Fins, heeft veel folk/pagan invloeden en staat bekend vanwege hun lange nummers. Varjoina Kuljemme Kuolleiden Maassa is Fins voor ‘Als schaduwen wandelen we in het land van de dood’.

Varjoina Kuljemme Kuolleiden Maassa is duidelijk een conceptplaat. Het verhaal gaat over een groep mensen die na een ramp te proberen te overleven in de vrieskou waarbij ze nagenoeg de enige overlevenden zijn. Het album zit erg intelligent in elkaar, want eigenlijk bestaat de plaat uit vier nummers en drie tussenstukjes. Elk tussenstuk van iets meer dan een minuut is de tocht van de groep mensen. Je hoort gehijg, gesteun en voelt meteen de bedrukkende situatie. Bij elk tussenstukje wordt de groep kleiner en bij het derde fragment is er nog maar één over die met een oerkreet langzaam doodgaat.

Meteen merk je dat Moonsorrow meer de progressieve kant op is gegaan met dit nieuwe album. De vrolijke folkmelodieën die vroeger veel gebruikt werden zijn naar de achtergrond verschoven en meer een instrument geworden en eigenlijk staat er donkere progressieve metal centraal. De prachtige grunts schetsen op een magnifieke manier het beeld van het groepje creperende mensen. Afzien maar doorzetten en uiteindelijk sterft ook de laatste in het prachtige afsluitende epos Kuolleiden maa dat ‘Mars van de Dode’ betekent. Kreten in overvloed en het gevoel van doodgaan is zeer realistisch en, hoe raar het ook klinkt als we het over de dood hebben, prachtig uitgewerkt.

Varjoina Kuljemme Kuolleiden Maassa is het langzaamste en meest progressieve album van Moonsorrow ooit. Er zit een mooi concept in verweven die door de tussenstukjes subliem zijn verwerkt. Er zit weinig dansbaars en vrolijks bij maar wat is ook vrolijk aan het bijna doodgaan in de vrieskou? Moonsorrow zal met dit werk fans teleurstellen maar ook nieuwe fans aantrekken. Een nieuwe plaat met positieve verandering, een uitstekend concept en ook nog eens geweldig goed uitgewerkt. Hulde voor Moonsorrow!

Releasedatum: 21-02-2011 | Label: Spinefarm Records | Myspace

1. Tahdeton
2. Havitetty