Einherjer – Norrøn

76/100

Vooral in de jaren negentig en begin van de jaren 2000 was Einherjer een begrip in de viking metal hoek. Blut uit 2003 was het laatste werk van de heren en wordt nog steeds als één van de toonaangevende albums van de band gezien. Na een pauze van acht jaar tekende de band eind 2010 bij Indie Recordings en kondigde tevens een comebackplaat aan. Hiervan is het veertig-minuut durende  Norrøn het resultaat .

Vanaf het lange Norrøn Kraft is het duidelijk dat er niet met de Noren te sollen valt. Een donker epos waarbij er meeslepende gitaarriffs uit de kast worden getoverd die oude tijden doen herleven. Perfect uitgevoerd en de productie is kraakhelder. Van pompende drums tot aan kerkelijke zangkoren, die de muziek een geheel ander gevoel meegeven, tot aan spetterende climax waarbij niet stilgezeten kan worden. Opmerkelijk is dat het nummer Alu Alu Luukar, wat een cover van de Noorse band Ym:Stammen is. Het is bijzonder vrolijk maar tegelijkertijd typisch Einherjer. De schelle schreeuwen van Grimar klinken als vanouds en het nummer, dat bijna Industrial-achtig aandoet, heeft een hoog dansgehalte. Einherjer weet de afwisseling er flink in te houden en dat is niet anders bij Varden Brenne, dat één van de sterkere nummers van het album is. Wederom staat dit nummer bol van de zangkoren en is het overgoten met een medie-achtig sausje. En alsof er nog niet genoeg variatie aanwezig is op Norrøn wordt er zelfs een ballad geserveerd. Het prachtige Balladen Om Bifrost toont de veelzijdigheid van Einherjer, zelfs na acht jaar. Catchy tot op het bot, meezingen gegarandeerd voor zover je de teksten verstaat.

Norrøn is een gemakkelijk album geworden waar veel meer uitgehaald had moeten worden. Een comeback kun je op verschillende manieren maken maar Einherjer kiest ervoor om dit op een relatief veilige manier te doen. Een korte plaat met een enorme variatie die toch een lichte tegenvaller is. Een cover en vijf eigen nummers is toch echt wat karig voor een band met dit formaat.

Releasedatum: 09-09-2011 | Label: Indie Recordings | Website

1. Norrøn Kraft
2. Naglfar