Enslaved – Axioma Ethica Odini

96/100

Een ijzersterke speler in de black metal scene is ongetwijfeld Enslaved. De Noorse band die sinds de jaren 90 opereert en van origine in het hokje viking metal gestopt mocht worden. Later evolueerde het geluid van de band naar een meer progressief geluid waarbij melodie en folk-achtige invloeden een nieuwe sound creëren. Vanaf Ruun uit 2006 wist de band een consistente sound neer te zetten die ook in het veelbesproken  Vertebrae naar voren kwamen. Elektronische en ambient invloeden werden geïntroduceerd en Enslaved toonde haar veelzijdigheid wederom. Nu, in 2010, zijn we aanbeland bij de elfde schijf van de mannen uit het hoge Noorden. Axioma Ethica Odini staat voor de universele, zelfevidente wetenschappelijke waarheid en dat alles verpakt in een uur solide muziek.

Axioma Ethica Odini borduurt voort op Vertebrae maar klinkt vele malen constanter en als één substantieel geheel. De echte enorme verassingen blijven uit en er wordt dichtbij de wortels van Enslaved gebleven. Al vanaf het eerste nummer, Ethica Odini, zit je geramd. Progressieve invloeden alom en de diepe grunts van Grutle Kjellson gaan door merg en been en weten het diepste uit zijn vocale bereik te halen. Toetsenist Herbrand Larsen doet de cleane zang die in dit nummer een extra dimensie bieden. Ratelende dubbele basses, scheurende gitaren die uiterst melodisch klinken is het recept van deze nieuwe schijf. Eigenlijk is dat in een notendop de rode draad van Axioma Ethica Odini. Zo nu en dan wordt het tempo wordt zo nu en dan nog even flink opgeschroefd (The Beacon) maar de echte pareltjes zijn voor het laatst bewaard: het uiterst progressieve Night Sight is een prachtig stuk luistermuziek waarbij op een zeer rustige manier wordt gestart. Later barst het gitaarwerk los en is Enslaved weer Enslaved. Dit geldt ook voor het afsluitende Lightening. Een geniale climax vol gitaargeweld en snel drumwerk tillen het hele luistergenot naar een hoger plan.

Er kan natuurlijk een kanttekening geplaatst worden bij de veiligheid van dit album. Toegegeven is het inderdaad zo dat deze plaat nergens het extreme of vernieuwende opzoekt, maar dat is mijns inziens ook niet nodig. Enslaved bewijst als elf jaar trouwe dienst en heeft hun geluid op verschillende manieren uitgediept en daar trek je fans mee aan en stoot ze er gelijkertijd ook mee af.

Axioma Ethica Odini staat garant voor een ijzersterk album gevuld met progressieve black metal. Het is een logischere eenheid dat het voorgaande werk en mede door de heldere productie weet dit album te overtuigen. Het is zeker een groeier maar na een aantal luisterbeurten zul je niet meer anders willen.

Releasedatum: 27-09-2010 | Label: Nuclear Blast | Myspace

1. Ethica Odini
2. Raidho