Boekrecensie: Monique Hendriks – Heavy Metal Chick

Op 5 juni 2015 verscheen Heavy Metal Chick van de hand van Monique Hendriks. Daar waar haar eerste boek De horror van animal hoarding ging over wat de titel al voorspelt (de gruwelen van het dwangmatig verzamelen van dieren), heeft haar nieuwste uitgave een duidelijke connectie met metal. Vanwege deze link met ons geliefde muzikale genre, besloten wij het verhaal te lezen en van een recensie te voorzien.

Evenals bij haar eerste boek, zet de titel van Heavy Metal Chick je direct op het goede spoor. Chantal van Duizen, het hoofdpersonage van dit boek, zingt in de fictieve hard rock/heavy metalband Chantelle. Zonder op voorhand te veel van het verhaal te verklappen, draagt de Brabantse een loden last met zich mee. Gebeurtenissen uit haar verleden hangen als een spreekwoordelijk zwaard van Damocles boven haar huidige leven en zangcarrière.

De kracht van de schrijfstijl van Monique Hendriks (1971) zit hem met name in details en situaties; een groot deel van het boek is dan ook een beschrijving van gebeurtenissen uit heden en verleden door de ogen van hoofdpersonage Chantal. Dialogen maken slechts een relatief klein deel uit van Heavy Metal Chick en zijn niet het sterkste punt van deze roman. De verwijzingen naar de hardrock en/of heavy metal-scene zijn niet bepalend voor het verhaal en bovendien zo in elkaar gestoken dat het ook voor ook een leek te begrijpen is. Ongetekende beginnende bands met zoveel airplay voor hun single en zulke succesvolle concerten dat ze ervan kunnen rondkomen – in Heavy Metal Chick kan het allemaal. Daarbij kijkt Hendriks niet op een hardrock-cliché meer of minder. Harddrugs, losbandige seks en mentale problemen hebben allen een aandeel in het verhaal; of dit zo’n goede reclame is voor de subcultuur waar wij onszelf toe rekenen, valt dan ook te betwijfelen.

Hoofdpersoon Chantal zit op een bepaalde manier gevangen tussen haar Brabantse wortels en haar huidige bestaan als leadzangeres in een in internationaal toerende metalband. Daar waar beide milieus erg zwart-wit worden neergezet, bijna karikaturaal, lijkt de protagoniste zich door het grijze gebied tussen beide werelden te bewegen. Chantal voelt zich ontheemd en dat roept een sfeer van bevreemding op die verder wordt versterkt door een aantal gebeurtenissen die de jonge zangeres (opnieuw) een moeras van leugens in dreigen te trekken. Heavy Metal Chick is een boek vol verknipte personages. Van de hoofdpersoon tot haar ouders tot de trouwste fan van de band; aan vrijwel ieder individu zit een flinke steek los.

Op een aantal minuscule schoonheidsfoutjes na (‘geen eens’ in hoofdstuk 29, bijvoorbeeld) leest Heavy Metal Chick erg prettig en behoorlijk vlot. Tegen het einde komt het verhaal in een stroomversnelling en dan wordt deze roman pas écht interessant. Het boek volgt weliswaar dezelfde lijn als de meeste “cold case”-thrillers en detectives (er is jaren geleden een misdaad gepleegd en het draait erom wie de dader was, gekoppeld aan nieuwe gebeurtenissen die een nieuw licht op de zaak werpen) maar in dit geval laat het plot zich op voorhand niet raden en wordt het verhaal op een originele manier verder ingekleurd; complimenten dus voor Hendriks.

Spoiler alert: uiteindelijk komt alles op zijn pootjes terecht en neemt de onwaarschijnlijk succesvolle carrière van Chantelle een nieuwe vlucht. Dat de ietwat naïeve hoofdpersoon uitblinkt in het maken van de verkeerde keuzes, wordt dus uiteindelijk niet afgestraft. Alle losse eindjes worden tegen het einde op miraculeuze wijze afgewerkt. Net op het moment dat het erop lijkt dat de zaken écht niet erger kunnen worden gaat iedereen dood die meer weet van de rol van “slachtoffer” Chantal bij alle misdaden. Enkel het uiteindelijke lot van de drie radicale dierenactivisten blijft onbesproken. Geen van de handvol moorden wordt daadwerkelijk door instanties opgelost en Chantal is de enige persoon die weet hoe de vork in de steel zit. Toch overheerst bij de lezer het gevoel dat alles tegen alle verwachtingen in toch nog goedgekomen is en de jonge zangeres kan eindelijk verder met haar leven.

Heavy Metal Chick is, mede dankzij de onverwachte plotwendingen, leuk en prettig leesvoer; niet alleen voor metalheads.

heavymetalchickboek

Titel: Heavy Metal Chick
Auteur: Monique Hendriks
Genre: Thriller
Uitgeverij: Bookaholics
Jaar: 2015
Taal: Nederlands
Jaar: 2015
Aantal pagina’s: 285
ISBN: 9789462548008 (Paperback) – 9789462548138 (eBook)
Flaptekst: Chantal van Duizen is het bekrompen leven in haar Brabantse geboortedorp ontvlucht na een auto-ongeluk met Perla, haar beste vriendin. Het was niet zomaar een ongeluk, want toen Chantal ontwaakte na een harde klap, bleek Perla verdwenen te zijn. Het lichaam van de jonge vrouw werd teruggevonden in de nabijgelegen bossen. Perla bleek om het leven te zijn gebracht met een scherp voorwerp. Een zwaar trauma voor Chantal, mede omdat de dader nooit gepakt is.
In Engeland heeft ze een nieuw leven opgebouwd en is ze een succesvolle metalzangeres. Een platencontract ligt in het verschiet en de band spurt omhoog in de hitlijsten. Alles zit mee, tot er lugubere gebeurtenissen plaatsvinden en het verleden weer heel dichtbij komt…

Het boek Heavy Metal Chick is hier te bestellen.